دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 24745
تعداد نوشته ها : 10
تعداد نظرات : 2





Powered by WebGozar

Rss
طراح قالب
بهنام حاتمي
اصفهان فردا: عضو مجمع نمايندگان استان خوزستان با بيان اينكه اگر اصفهان نياز داشته باشند مردم مقاوم و هميشه در صحنه خوزستان در مقابل اين خواسته اصفهاني‌ها تسليم‌اند، گفت: ما چه بخواهيم و چه نخواهيم توزيع آب در اختيار وزارت نيرو است.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعي اصفهان فردا،بهشت آباد بيشتر از آنكه نامش با طرحي عمراني عجين شده باشد در گذر زمان ودولت هاي مختلف به محلي براي بروز اختلافات بين دو يا چند استان طي سال هاي اخير تبديل شده است؛ حال آنكه اين طرح عمراني و درعين حال قانوني و كارشناسي با اينكه در برهه هاي مختلف از پيشرفت با واكنش هاي تند برخي مسئولان روبه رو شده بود، به لحاظ قانوني هم داراي مصوبه از مجلس شوراي اسلامي و به لحاظ هزينه اي نيز از سوي دولت هاي قبل در لايحه بودجه سالانه داراي رديف اعتباري بود.

با وجود تمام اسناد قانوني و كارشناسي براياجراي اين طرح آبرساني كه قرار است مشكل تامين آب شرب مردم اصفهان را برطرف كند، اظهارنظرهاي سياسي و گاهاَ احساسي برخي مسئولان در دولت گذشته ونيز در زمان حاضر از سوي معدود نمايندگان ، ادامه و اجراي اين طرح حياتي را با وقفه روبه رو ساخت.

عدم احساس مسئوليت كافي در قبال اظهارنظرها از سوي رئيس جمهور سابق در سفر به استان چهارمحال و بختياري و از سوي ديگر اتخاذ سياست سكوت عامدانه سبب شد تا برخي با تهديد به استعفا در قبال اجرايي شدن اين پروژه عمراني، اجراي آن را دچار مشكل سازند و اين در حالي بود كه اگر اين طرح براساس قانوني كه براي آن تعريف شده بود و از سوي نمايندگان ملت به تصويب رسيده بود راه خود را ادامه مي داد، اكنون بيشتر پتانسيل استان و نمايندگان آن صرف پاسخ به اظهارنظرها و از سويي پيگيري مجدد براي ادامه اجراي اين طرح نمي شد.

به دليل اهميت اين موضوع و بحث هايي كه بر سر آن در ماه هاي اخير صورت گرفته بود ، رئيس جمهوردر نخستين سفر استاني خود به خوزستان، تنها مصرف انتقال آب از كارون به استان اصفهان را براي شرب دانست؛ حرفي كه پيش از اين مسئولان استان اصفهان نيز بارها بر آن تاكيد كرده بودند اما برخي با فضاسازي بين دو استان سعي درتشكيك در هدف اين پروژه داشتند.

محمد سعيد انصاري يكي از اعضاي مجمع نمايندگان استان خوزستان است كه در مصاحبه با پايگاه خبري تحليلي اصفهان فردا،اجراي اين طرح براي مصرف شرب را از نظر خوزستاني ها بلامانع دانست و با تاكيد بر وحدت دو استان اظهار داشت: استان‌هاي اصفهان و خوزستان جزئي از خاك پاك ايران اسلامي‌اند.

وي افزود: اگر اصفهان نياز داشته باشند مردم مقاوم و هميشه در صحنه خوزستان در مقابل اين خواسته اصفهاني‌ها تسليم‌اند.

عضوكمسيون انرژي مجلس ادامه داد: تامين آب شرب اصفهاني‌ها همانند ساير قسمت‌هاي كشور كه از خوزستان براي آن‌ها لوله‌كشي آب شده بايد تامين گردد.

وي بيان داشت: خوزستاني‌ها استفاده از نعمت‌هايي كه خداوند متعال بر سرزمين حاصل خيزمان قرار داده را براي ديگران منع نمي كنند.

انصاري تصريح كرد: قسمت زيادي از سرمايه ملي كشور(نفت خام) از طريق چاه‌هاي نفتي كه خوزستان وجود دارد تامين مي‌شود.

ويخاطرنشان كرد: مردم شهيدپرور اصفهان در هشت سال دوران دفاع مقدس كارنامه قابل قبولي از خود برجاي گذاشته‌اند به همين خاطر ما حق نداريم در صورتي كهاز منابع آبي در استان خوزستان بي‌نياز باشيم از تامين آب شرب اصفهاني‌ها جلوگيري كنيم.

نماينده مردم شهرستان آبادان با اشاره به ضرب‌المثل چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است، اذعان داشت: با توجه به مطالعاتيكه توسط كارشناسان از ذخاير پشت سدهاي خوزستان به خصوص سد كارون صورت گرفته امروزه شهرستان‌هاي آبادان و حتي خرمشهر با كمبود آب شرب دست و پنجه نرم مي‌كنند.

وي اضافه كرد: انتهاي رودخانه كارون شهرستان‌هاي آبادان و خرمشهر قرار دارند و اگر رودخانه كارون آب نداشته باشد نه تنها اين دو شهرستان بلكه كل استان خوزستان با بحران خشك‌سالي مواجه خواهد شد.

انصاري ادامه داد: بيش‌ترين محصولات كشاورزي در كشور از جمله: مركبات، خرما، انبه، برنج و چغندرقند در خوزستان به وجود مي‌آيند.

ويبا بيان اينكه احياي رودخانه زاينده رو از خود مردم اصفهان مهم تر نيست، بيان داشت: از ذخاير آبي خوزستان نه تنها براي اصفهان لوله‌كشي شده است، بلكه براي قم، يزد و كرمان نيز ارسال شده است.

عضو كمسيون انرژي مجلس با بيان اينكه رشادت‌هاي هشت سال دفاع مقدس در خوزستان را مديون جوانان پاك اصفهان و ساير جوانان كشوريم، تصريح كرد: هنوز در استان خوزستانتانكرهاي آب رساني به مردم خدمات ارائه مي‌دهند.

وي ادامه داد: امروزه ذخاير آبي پشت سد كارون بسيار نگران كننده است و اگر مسئولين وزارت نيرو چاره‌انديشي نكنند كارون با بحران خشك‌سالي مواجه خواهد شد.

نمايندهمردم آبادان در مجلس گفت: ما چه بخواهيم و چه نخواهيم توزيع آب در اختيار وزارت نيرو است و تونل‌هاي بسياري از استان خوزستان براي انتقال آب به اقصينقاط كشور زده شد، كه آخرين آن بهشت‌آباد بوده است.

انصاري بيان داشت: ما نمايندگان مردم خوزستان در مجلس شوراي اسلامي به اتفاق نظر همديگربا انتقال آب براي مصارف كشاورزي و يا احياي زاينده‌رود مخالفيم و مخالفت خودمان را هم اعلام مي‌كنيم ولي در مقابل خواسته تامين آب شرب مردم اصفهان تسليم هستيم.

گرچه در راستاي اجراي طرح جامع احياي حوضه آبريز زاينده رود كه رسول زرگرپور خبر تصويب آن را يكشنبه در جمع خبرنگاران اصفهاني اعلام كرد، طرح بهشت آباد نياز به مطالعات تكميلي دارد اما استاندار اصفهان نيز در ادامه صحبت هاي رئيس جمهور مبني بر انتقال آب كارونبه اصفهان براي مصرف شرب، اظهار داشت: بند هشت و 9 طرح جامع احياي حوضه آبريز زاينده رود به وزارت نيرو دو ماه فرصت داده است تا كسري مطالعات در خصوص تونل‌هاي بهشت آباد و گلاب را انجام دهد و در قالب جديد به اجرا در آورد.
 
وي در خصوص تونل بهشت آباد گفت: رييس جمهور در سفر به استان خوزستان طرح تامين آب شرب اصفهان را در قالب تونل بهشت آباد مطرح كرد و بايد توجه داشت كه اين طرح هدفي جز تامين آب شرب استان ندارد.
 
استانداراصفهان ادامه داد: وزارت نيرو در خصوص طرح انتقال آب بهشت آباد كه صرفا بهمنظور تامين آب شرب مطرح شده است دو ماه فرصت دارد بررسي‌هاي تكميلي را انجام داده و ضمن انجام ارزيابي‌هاي محيط زيستي طرح گزينه بهينه را براي اجرا مصوب كند.

دسته ها :
سه شنبه 15 11 1392 12:31
X